Basic Songs

Just released : Basic Songs, 30 musical themes from classical and popular music.

For guitar teachers and their young students.

Available here :
http://editions-soldano.fr/pro…/basic-songs-duo-de-guitares/

Herein are gathered 30 musical themes intended for young guitarists and taken from traditional, folk and classical music arrangements.

I have chosen to arrange these musical pieces for guitar duets, which will make it possible to play them on two, four or more guitars, thus allowing for group pedagogy.

I have been, for many years, practicing collective teaching methods that motivate the learners through attentive listening and an exciting feeling of sharing the music and partaking in creating emotion.

Technically, the melodic items are to be played in position 1 to gradually reach position 2 at the end of the collection. The rhythmical elements are those currently used at the beginning of musical studies.

The accompaniment parts of the second guitar are deliberately simplified so as
to make it easier for guitar learners of a similar level to play together. A third part (with indication of chords) will allow to get familiar with reading the basic rhythms found in popular music and to ensure the harmonic and rhythmical unity of the whole.

Rest stroke or appoyando is used for the melodic parts and free stroke or tirando for the accompaniment parts, while a rhythm guitar will help keep the beat.

My thanks to Jean-Claude Soldano for publishing this collection and to all my students for playing these pieces, thus allowing me to adjust difficulties and achieve our common aim of sharing music together.

_________

J’ai rassemblé et arrangé pour les jeunes guitaristes 30 mélodies issues des musiques traditionnelles, folksongs ou chansons populaires et classiques.

Le choix de la présentation sous forme de duos de guitares permet de jouer ces pièces à deux, à quatre ou en ensemble de guitares, favorisant un travail et une pédagogie de groupe, un enseignement collectif.

Je pratique depuis de nombreuses années une pédagogie de groupe qui motive les élèves par l’écoute, le partage musicale et le sentiment de participer à la création d’une émotion.

Les mélodies se jouent en première position et évoluent à la fin du recueil vers la deuxième position. Les éléments rythmiques sont ceux utilisés au cours du premier cycle d’étude de la guitare classique.

Les parties d’accompagnement de la deuxième guitare sont volontairement simplifiées et permettent ainsi de répartir nos jeunes élèves de niveau similaire au sein d’un même ensemble.

Une troisième partie notée en accords permettra de s’initier à la lecture des grilles utilisées en musique populaire et permettra de soutenir l’ensemble sur le plan harmonique et rythmique.

Le jeu en buté est utilisé pour les parties mélodiques, le jeu en pincé est utilisé pour les parties d’accompagnement, enfin le jeu en batterie ou rythmique est utilisé pour fixer la pulsation.

Je remercie Jean-Claude Soldano pour l’édition et la diffusion de ce recueil, tous mes élèves qui ont joué ces pièces en me permettant d’ajuster les difficultés afin d’atteindre ensemble l’objectif de partager la musique.

Patrick Ruby

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

FacebookLinkedInGoogle PlusTwitterInstagramPinterest